BrowArmia, ul. Królewska 1

Browar restauracyjny BrowArmia jest drugim tego typu lokalem otwartym w Warszawie. Uruchomiony w drugiej połowie sierpnia 2005 roku, należy do utworzonej rok wcześniej spółki Browarmia Sp. z o.o., która, podobnie jak dwa inne mazowieckie browary: Jabłonowo oraz Tarczyn, kontrolowana jest przez rodzinę Buksowiczów .

BrowArmia usytuowana jest przy skrzyżowaniu ulic Królewskiej i Krakowskiego Przedmieścia, przy którym znajduje się wejście. Browar mieści się w budynku z 1950 roku zaprojektowanym przez Bohdana Pniewskiego, dawnym gmachu Ministerstwa Obrony Narodowej. Wcześniej w tym miejscu znajdowała się XIX-wieczna kamienica Karola Beyera, która została zniszczona podczas powstania warszawskiego, a następnie rozebrana w 1946 roku. Dzisiejszy gmach, z racji odsunięcia od Traktu Królewskiego, znany jest także pod nazwą „kopnięty dom” lub „kasyno oficerskie”, ze względu na poprzednio pełnioną funkcję. Miała ona zapewne także wpływ na obecną nazwę browaru – BrowArmia. Lokalizacja browaru jest bardzo dogodna, przyciąga zarówno turystów, studentów pobliskich szkół wyższych, jak również biznesmenów.

Zamontowana w browarze instalacja do warzenia piwa została wykonana specjalnie na potrzeby BrowArmi. Składa się ona z warzelni, 8 tanków fermentacyjno-leżakowych oraz 4 zbiorników pośredniczących, z których piwo dostarczane jest wprost do nalewaków .

Pierwsze piwa wyprodukowane w BrowArmii pojawiły się w sprzedaży dopiero około połowy września 2005 roku – miesiąc po otwarciu lokalu. Były to: pils, pszeniczne, stout oraz imbirowe. Wcześniej BrowArmia serwowała produkty zakontraktowane w niemieckim browarze Laudenburg. Także w późniejszym czasie miały miejsce sytuacje, gdy ze względu na niewystarczające moce produkcyjne w BrowArmii sprzedawano piwo pils uwarzone na zamówienie w zaprzyjaźnionym browarze w Jabłonowie.

Początkowo warzenie piwa w BrowArmii nadzorowane było przez Andrzeja Sadownika, wykładowcę warszawskiej Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, uważanego za jednego z prekursorów browarnictwa domowego w Polsce. Jego współpraca z browarem zakończyła się w styczniu 2006 roku.

W BrowArmia warzy się następujące piwa:
• pils (ekstrakt 11,7% wag., alkohol 5% obj.);
• pszeniczne (ekstrakt 11,7% wag., alkohol 4,8% obj.);
• stout (ekstrakt 12,7% wag., alkohol 5,2% obj.);
• blanche (ekstrakt 11,7% wag., alkohol 4,8% obj.);
• blonde (ekstrakt 16,0% wag., alkohol 6,5% obj.);
• imbirowe (ekstrakt 11,7% wag., alkohol nieznany);
• karmazynowe (ekstrakt 11,7% wag., alkohol 4,6% obj.);
• klasztorne (ekstrakt 16,0% wag., alkohol 6,5% obj.);
• koźlak (ekstrakt 16,0% wag., alkohol 6,5% obj.);
• pale ale (parametry piwa nieznane);
• pszeniczne ciemne (parametry piwa nieznane);
• pszeniczne malinowe (parametry piwa nieznane);
• pszeniczne wiśniowe (ekstrakt 11,7% wag., alkohol 4,0% obj.);
• stout świąteczny „Triple-Chocolate Stout” (parametry piwa nieznane);
• orkiszowe (ekstrakt 12,7% wag., alkohol 5,2% obj.);
• wiśniowe (ekstrakt 11,7% wag., alkohol 4,8% obj.).

Zazwyczaj w ofercie dostępne są cztery różne gatunki piwa, inne warzone są sezonowo lub wręcz okazjonalnie, jak stout świąteczny, który najprawdopodobniej uwarzony został jednorazowo na przełomie 2005 i 2006 roku. Warto też nadmienić, że piwa BrowArmii zdobyły dotychczas kilka wyróżnień:

• III miejsce w kategorii piw pszenicznych jasnych dla piwa pszenicznego w I Konkursie Piw Rzemieślniczych w 2006 roku w Żywcu;
• III miejsce w kategorii piw ciemnych górnej fermentacji dla piwa stout w plebiscycie portalu Browar.biz w 2007 roku;
• III miejsce w kategorii piw pszenicznych jasnych dla BrowArmii w Konkursu Piw Rzemieślniczych Festiwalu Birofilia Żywiec 2010;
• II miejsce w Konkursie Dziennikarzy Pszeniczna Bomba dla piwa pszenicznego w ramach Festiwalu Birofilia w Żywcu w roku 2010;
• II miejsce w Konkursie Dziennikarzy Pszeniczna Bomba dla piwa pszenicznego w ramach Festiwalu Birofilia w Żywcu w roku 2011.

Sam lokal jest stosunkowo duży i składa się z dwóch poziomów. Na parterze znajdują się dwie otwarte kadzie fermentacyjne, obszerna sala restauracyjna wraz z barem, za którym znajdują się tanki pośredniczące. Poziom piwnicy zajmowany jest przez warzelnię, zbiorniki fermentacyjno-leżakowe oraz część barową. Przy zejściu do piwnicy umiejscowiona została także gablota kolekcjonerska. Z biegiem czasu podcienie budynku zaadaptowano na całoroczny ogródek, który latem dodatkowo powiększany jest o drewniany podest ustawiany na schodach.

Zakupione piwo podawane jest w dedykowanym szkle o tradycyjnych pojemnościach 0,3 l oraz 0,5 l. Istnieje również możliwość zakupu piwa na wynos w firmowych butelkach 0,75 l (za którą pobierana jest kaucja) lub beczkach 5 l. Browar oznacza swoje wyroby etykietami, posiada również firmowe podstawki pod piwo. Na miejscu jest także możliwość zakupienia koszulek oraz czapeczek z firmowym logo browaru.